Kriskommunikation

Coronavirus och börsras – så kommunicerar du i tider av oro

Skolor stängs, möten ställs in och börsen rasar. Det är lätt att gripas av panik när ingen vet hur länge Corona-viruset kommer att påverka våra liv och verksamheter.

Author Img
Post Main Image

Skolor stängs, möten ställs in och börsen rasar. Det är lätt att gripas av panik när ingen vet hur länge Corona-viruset kommer att påverka våra liv och verksamheter. Jag och Fredrik har de senaste dagarna helt flyttat in i den digitala världen, med video-möten och online-presentationer. Här kommer några tankar från oss om hur du kommunicerar på ett trovärdigt sätt i tider av kris och osäkerhet.

Vänta inte tills bilden klarnat

Många ledare vill ha hela bilden klar för sig innan de kommunicerar med kunder och allmänhet.Men i kriser räcker det med att du berättar hur ni resonerar och agerar just nu. Som du säkert märker inger det förtroende när de myndigheter som kommunicerar kring Corona-viruset berättar endast vad de vet just nu. De är också tydliga med att besluten kan förändras från timme till timme.

Hur skyddar du kunder och medborgare?

När jag som är kund eller medborgare går in på din webbplats och kollar dina sociala kanaler vill jag inte mötas av budskap som: ”Här är allt som vanligt”eller ”Så här bra blir du med våra senaste tjänster”. Jag vill veta hur din verksamhet påverkas av den rådande krisen och vad du gör för att skydda kunder, partners och medarbetare. Även om du väljer att dela en superkort text eller trettio sekunder video: säg någonting.

Visa att du bryr dig

Vilka delar av din verksamhet kan fortsätta att stötta medborgare, elever, kunder och partners? Berätta om det och beskriv hur det går till eller hur du vill hjälpa till.

I kris behöver vi vår kreativa förmåga som mest

När vi blir rejält stressade försämras vår förmåga att tänka nytt och komma på kreativa lösningar. Men det är nu (mitt i krisen) som vi behöver vårkreativitet som mest. Jag och Fredrik tror på att samla lugna och kloka människor från verksamheten och ställa frågor som öppnar upp för lösningar. Exempelvis: Vadkan vi göra idag för att stötta medarbetare och kunder på bästa sätt? Hur kan vi omfördela resurserna i vår verksamhet? Vilket värde kan vi bidra med idag?

Krisplan eller akutplan

Många har redan en kommunikationsplan för hur verksamheten ska agera och vem som säger vad i tider av kris. Om ni inte har en plan bör ni skapa en akutplan med de viktigaste punkterna: vem som kommunicerar vad och när.

Var flexibel

Fortsätt att driva verksamheten framåt med video- och telefonmöten från digitala plattformar. I den mån det går. Härfinns flera kostnadsfria alternativ för er som inte haft möjlighet att satsa på en robust digital plattform.

Det var allt just nu. Hoppas att några av våra tankar känns värdefulla för dig. Kommande veckor kommer vi att erbjuda telefon- och videomöten för dig som behöver stöd i hur du bäst kommunicerar i kristider.

Hälsningar,

Ulrika Nybäck och Fredrik Andersson, Wonderwork.

Hör av dig till oss redan idag!

Låt oss börja med ett kort möte för att diskutera vilka utmaningar ni står inför och hur Wonderwork skulle kunna stötta er på bästa sätt!

CTA Icon
Design
CTA Icon
Film
CTA Icon
Animationer
CTA Icon
Foto
CTA Icon
Bumpers
CTA Icon
Reels
CTA Icon
Strategier
CTA Icon
Webbdesign
CTA Icon
Grafisk design
CTA Icon
Art Direction
CTA Icon
Kreativa kampanjer
CTA Icon
Effektiv kommunikation
CTA Icon
Snabba resultat
CTA Icon
AI-verktyg