– Vi följer gärna individer och verksamheter som vi uppfattar som äkta och transparenta. De som står för något, generöst bjuder på kunskap och är tydliga med sina värderingar. Det förhållningssättet gör oss levande och mänskliga.
Vi har tröttnat på säljande budskap som seglar upp i vårt synfält utan att vi bett om det. Trettio procent av alla internetanvändare använder annonsblockering redan idag, den siffran kommer att vara ännu högre i slutet av 2019.
– Det finns flera tecken på att allt för säljande budskap inte fungerar. Pengar fortsätter att flytts från annonser till inbound marketing och redaktionell kommunikation. Vi har tröttnat på säljande budskap som seglar upp i vårt synfält utan att vi bett om det. Trettio procent av alla internetanvändare använder annonsblockering redan idag, den siffran kommer att vara ännu högre i slutet av 2019. Vi vill ha autentiska, relevanta och underhållande budskap. Från källor som vi litar på.
– När vi översköljs av kreativa och skrikiga budskap är det något annat som sticker ut, nämligen glasklara budskap och berättelser som berör.
– Vi har dessutom vant oss vid ett snabbt tempo och vårt tålamod sägs ha blivit kortare. Därför är dramaturgin i storytelling, där vi inleder med en kraftfull snärt, viktigare än någonsin. Dessutom ger fängslande berättelser hjärnan en röd tråd, hjälper oss att se i bilder och väcker känslor. Tre faktorer som gör att vi minns ditt budskap bättre.
– Var nyfiken! Lägg märke till vilka texter, filmer och poddar som fångar din uppmärksamhet. Fundera på vad som utmärker dem. Hitta och skapa sammanhang där du kan utvecklas, det kan vara skrivargrupper online, kurser, anlita en mentor och så vidare. Ta reda på i vilka sammanhang som du utvecklas mest.
Ulrika Nybäck leder heldagar i modern Storytelling i egen regi samt på uppdrag av Sveriges Kommunikatörer.
Låt oss börja med ett kort möte för att diskutera vilka utmaningar ni står inför och hur Wonderwork skulle kunna stötta er på bästa sätt!