Thought Leadership

Vågar du positionera dig som tankeledare?

När jag och Fredrik Andersson drivit Wonderwork i fem år ville vi ta reda på vad som utmärker våra kunder. Vi fann snabbt tre gemensamma nämnare.

Author Img
Post Main Image

Många fördelar med att ta plats som tankeledare

De är:

  1. Ledande inom sitt område.
  2. Lönsamma, men vill också ta ansvar för att göra världen bättre.
  3. De har flera medarbetare som de med fördel kan lyfta fram som tankeledare.

Vad är en tankeledare?

Vår definition av Thought Leadership är att det är människor som:

  • Har djup och bred kompetens inom ett eller flera områden.
  • Kan koppla samman sin expertkompetens med globala trender.
  • Vågar dra slutsatser om hur världen kommer att utvecklas och förändras.
  • Kan förklara hur dessa förändringar kommer att påverka människor och samhällen.
  • Generöst delar med sig av spaningar, slutsatser och verktyg för att hantera förändringen.
  • Vågar sticka ut hakan och ta debatten. De som förtjänar flest följare är (med få undantag) måna om att svara på frågor och kommentarer från följare och läsare.

Det finns många fördelar med att positionera sig som tankeledare, men även risker. Här är några:

  • Att generöst dela med sig av kompetens stärker ditt varumärke och du kan (över tid) uppfattas som branschledande. Risk: Dina kunder behöver uppfatta hela din verksamhet som lika kompetent som du framstår i dina spaningar.
  • Du kommer att attrahera de kunder som vill samarbeta med de bästa och har en möjlighet att positionera dig som ”premium”. Risk: Att uppfattas som distanserad, sval eller för dyr. Det är upp till dig att välja ett tilltal och en ton som uppfattas som mänsklig, genuin och trevlig att samarbeta med!  
  • Det blir enklare att få sändningstid och lojala följare. Välskrivna spaningar delas, kommenteras och debatteras flitigt – och rankas högt av Googles sökmotor.

Jag (Ulrika Nybäck) och min kollega Fredrik Andersson har de senaste åren hjälpt många aktörer inom näringsliv, offentlig sektor och startup-världen, med att positionera sig som tankeledare. Det har handlat om allt från strategier och talarträning till att hitta de bästa spaningarna och vinklarna eller att göra budskap tydliga och inspirerande.

Hör av dig om du vill ta del av våra erfarenheter!

Hör av dig till oss redan idag!

Låt oss börja med ett kort möte för att diskutera vilka utmaningar ni står inför och hur Wonderwork skulle kunna stötta er på bästa sätt!

CTA Icon
Design
CTA Icon
Film
CTA Icon
Animationer
CTA Icon
Foto
CTA Icon
Bumpers
CTA Icon
Reels
CTA Icon
Strategier
CTA Icon
Webbdesign
CTA Icon
Grafisk design
CTA Icon
Art Direction
CTA Icon
Kreativa kampanjer
CTA Icon
Effektiv kommunikation
CTA Icon
Snabba resultat
CTA Icon
AI-verktyg