Ge varumärket energi med Brand Storytelling!

Brand Storytelling handlar om drömmen om den vi vill vara eller bli. Och vi konsumenter, hela 68 procent, säger att varumärkesberättelser påverkar våra köpbeslut.

By
Ulrika Nybäck
,
January 4, 2024
Reading time
5
minutes

När vi köper en tjänst eller en produkt, köper vi egentligen drömmen om den vi vill bli. En smartare, snyggare och bättre version av oss själva helt enkelt.

Brand Storytelling är inte samma sak som Storytelling, men vi lånar element från berättandet.  Vi låter varumärket få mänskliga egenskaper.

Här är tre viktiga steg när du vill stärka ditt varumärke genom Brand Storytelling.

Steg 1. Identifiera Varför ni gör det ni gör. Vilka är era starkaste drivkrafter?

Många verksamheter berättar Vad de gör och Hur de gör det, men missar själva kärnan; Varför de driver verksamheten eller säljer en viss tjänst eller produkt.

Vi människor blir mer motiverade när vi förstår de bakomliggande drivkrafterna varför vi gör som vi gör. Här hämtar jag en hel del inspiration från boken Start With Why av Simon Sinek.

Tre starka Varför – Apple, IKEA och Patagonia

Apple

Apples "Varför" är att utmana status quo och tänka annorlunda (Think different). Det blir tydligt i allt de gör, från innovativa produkter till kampanjer som sticker ut. Som ett resultat har Apple extremt lojala kunder och medarbetare som tror på företagets varför och syfte.

IKEA

När Ingvar Kamprad föreläste brukade han berätta att hans primära drivkraft (när han grundade IKEA) handlade om att alla människor ska ha råd att göra sitt hem trevligt och snyggt, med moderna och fräscha möbler. Men varför ville han det? När Ingvar var i artonårsåldern såg han mycket fattigdom, när han cyklande runt i Småland och sålde nylonstrumpor, klockor och annat smått som fick plats i hans ryggsäck. Att fler människor ska kunna leva och bo bättre blev alltså Ingvar Kamprads Varför, något som sedan inspirerat fram för allt medarbatre, men även kunder.

Patagonia

Patagonia har ett Varför som lyder: ”We’re in business to save our home planet”, vilket syns i allt de gör. Vi människor (och kunder) är också villiga att betala mer för en produkt när vi förstår en verksamhets Varför.

Foto: Patrick Hendry.

Steg 2 – definiera ditt varumärkes personlighet

Här handlar det om att göra varumärket mänskligt, om varumärket skulle vara en människa, hur skulle hen vara då? Vilka egenskaper skulle hen ha?

När vi ringar in dessa egenskaper blir det enklare för alla medarbetare att förstå varför vi använder vissa bilder, texter och en viss tonalitet.

Riktigt starka varumärken känns igen och är tydliga. Arbetet med Brand Storytelling är en viktig grund för att få till denna tydlighet och personlighet.

Varumärke med tydliga egenskaper (arketyper):

  • Apple är ‘The Creator’
  • IKEA är ”Every Human”
  • The North Face är ‘The Explorer’
  • UNICEF: The Caregiver
  • Disney är ‘The Magician’
  • Nike är ‘The Hero’.
Att fler människor ska kunna leva och bo bättre blev Ingvar Kamprads "Varför" (Start With Why). Något som sedan inspirerat fram för allt medarbetare, men även kunder. Foto: Ruel del Jamorol.

Steg 3: Skriv er Brand Story

Nu är du redo för det tredje steget, att skapa er Brand Story eller varumärkesberättelse. Med 150 till300 väl valda ord beskriver er Brand Story bland annat era kunders utmaningar och behov, varför ert varumärke existerar och ert varumärkes syfte. Ibland har en Brand Story starka kopplingar till företagets grundare, ibland inte. Bäst resultat uppnår ni om alla i verksamheten kan er Brand Story och på ett lättsamt sätt kan återberätta den.

Exempel på en kraftfull Brand Story – Just do it

En av mina absoluta favoriter är Nike, men kraften i att ”Bara göra det”, Just do it. Nikes Brand Story är en uppmaning till handling som berättar berättelsen om en människa och idrottare som tänjer på sina gränser och spränger gränser. Det är en berättelse om beslutsamhet och personlig prestation, summerad i "Just Do It".

Brand Storytelling, när den är som bäst, handlar om att ge en bild av vem du kan bli, när du använder en viss produkt. Det är den drömmen vi köper, drömmen om ”ett bättre jag”.

Jag kan även tipsa om att läsa mer om Coca-Colas, Patagonia’s och Teslas Brand Stories.

Brand Stories, effekt och värde

Varför ska du lägga tid på att ta fram din Brand Story? Här är några anledningar.

  • Vi minns bättre. När du läser eller lyssnar på en föreläsning gör hjärnan snabbt om en berättelse till bilder, som vi har lättare att förstå och minnas. Siffror däremot är abstrakta och svårare att minnas. En studie av Stanford-professorn Chip Heath (Made to Stick) såg i sina studier att 63 % av deltagarna kom ihåg berättelser, men bara 5 % kom ihåg en enda siffra (statistik).
  • Övertygelse: Rädda Barnen testade två varianter av en broschyr. Den berättelsebaserade versionen genererade donationer per deltagare som var 200 % högre än versionen som främst lyfte siffror.
  • 68 % av konsumenterna säger att varumärkeshistorier påverkar deras köpbeslut.
  • 64 % av konsumenterna gör ett köp efter att ha sett en varumärkesvideo på sociala medier.
  • Företag med övertygande varumärkeshistorier ser en ökning med 20 % i kundlojalitet i genomsnitt.

Källor: Sprout Social, Soocial, Harvard Business Review, Contentworks, Nutcracker Agency.

Vi hjälper dig!

Ulrika Nybäck och Fredrik Andersson på Wonderwork hjälper dig kommunicera på ett sätt som får kunder förstå, inspireras och bli engagerade.
Med exempelvis video, animationer och stories som leder till fler leads och affärer.

Vi hjälper dig med: 

  • Story Branding.
  • Visuell identitet, exempelvis varumärkesfilmer, animationer, design, video.
  • Manus (film), copy, UX-copy.
De kunder som vi har hjälpt ta fram Brand Identity, visuell identitet och exempelvis ett videotek (en bildbank med video som ger en trovärdig bild av verksamheten) har sett fina resultat vad gäller leads, bokade möten och nya affärer, säger Ulrika Nybäck på Wonderwork Communication.


För dig som är besatt av berättelser och hur vår hjärna utvecklats sedan mänsklighetens begynnelse, här kommer ett sista tips för den här gången.

Hjärna är utvecklad för att minnas berättelser!

Berättelser har hjälpt oss skapa sammanhållning i gruppen, vi drömmer i form av berättelser, berättelser påverkar våra värderingar, de kan bidra till fred – eller bli den tändande gnistan vid ett krigsutbrott.

Abraham Lincoln menade att berättelsen Onkel Tomas Stuga (som tar upp slaverifrågan) kan ha bidragit till utbrottet av amerikanska inbördeskriget 1861. Alla kunde inte läsa då, men berättelsen fanns även som serietidning, och den fick enorm spridning. Även globalt.

Om du vill fördjupa dig i hur berättelser har påverkat, och fortfarande påverkar, vår hjärna kan jag rekommendera The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human av Jonathan Gottschall.

Share on social media:

Challenge us!

Reflect on all the people you want to engage. Who needs to discover how great you are? Challenge us with one of your communication problems, and we’ll tell you how we would solve it!

By clicking Send you're confirming that you agree with our Terms and Conditions.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.