Coronavirus och börsras – så kommunicerar du i tider av oro

Skolor stängs, möten ställs in och börsen rasar. Det är lätt att gripas av panik när ingen vet hur länge Corona-viruset kommer att påverka våra liv och verksamheter.

By
Ulrika Nybäck
,
October 19, 2023
Reading time
3
minutes

Skolor stängs, möten ställs in och börsen rasar. Det är lätt att gripas av panik när ingen vet hur länge Corona-viruset kommer att påverka våra liv och verksamheter. Jag och Fredrik har de senaste dagarna helt flyttat in i den digitala världen, med video-möten och online-presentationer. Här kommer några tankar från oss om hur du kommunicerar på ett trovärdigt sätt i tider av kris och osäkerhet.

Vänta inte tills bilden klarnat

Många ledare vill ha hela bilden klar för sig innan de kommunicerar med kunder och allmänhet.Men i kriser räcker det med att du berättar hur ni resonerar och agerar just nu. Som du säkert märker inger det förtroende när de myndigheter som kommunicerar kring Corona-viruset berättar endast vad de vet just nu. De är också tydliga med att besluten kan förändras från timme till timme.

Hur skyddar du kunder och medborgare?

När jag som är kund eller medborgare går in på din webbplats och kollar dina sociala kanaler vill jag inte mötas av budskap som: ”Här är allt som vanligt”eller ”Så här bra blir du med våra senaste tjänster”. Jag vill veta hur din verksamhet påverkas av den rådande krisen och vad du gör för att skydda kunder, partners och medarbetare. Även om du väljer att dela en superkort text eller trettio sekunder video: säg någonting.

Visa att du bryr dig

Vilka delar av din verksamhet kan fortsätta att stötta medborgare, elever, kunder och partners? Berätta om det och beskriv hur det går till eller hur du vill hjälpa till.

I kris behöver vi vår kreativa förmåga som mest

När vi blir rejält stressade försämras vår förmåga att tänka nytt och komma på kreativa lösningar. Men det är nu (mitt i krisen) som vi behöver vårkreativitet som mest. Jag och Fredrik tror på att samla lugna och kloka människor från verksamheten och ställa frågor som öppnar upp för lösningar. Exempelvis: Vadkan vi göra idag för att stötta medarbetare och kunder på bästa sätt? Hur kan vi omfördela resurserna i vår verksamhet? Vilket värde kan vi bidra med idag?

Krisplan eller akutplan

Många har redan en kommunikationsplan för hur verksamheten ska agera och vem som säger vad i tider av kris. Om ni inte har en plan bör ni skapa en akutplan med de viktigaste punkterna: vem som kommunicerar vad och när.

Var flexibel

Fortsätt att driva verksamheten framåt med video- och telefonmöten från digitala plattformar. I den mån det går. Härfinns flera kostnadsfria alternativ för er som inte haft möjlighet att satsa på en robust digital plattform.

Det var allt just nu. Hoppas att några av våra tankar känns värdefulla för dig. Kommande veckor kommer vi att erbjuda telefon- och videomöten för dig som behöver stöd i hur du bäst kommunicerar i kristider.

Hälsningar,

Ulrika Nybäck och Fredrik Andersson, Wonderwork.

Share on social media:

Challenge us!

Reflect on all the people you want to engage. Who needs to discover how great you are? Challenge us with one of your communication problems, and we’ll tell you how we would solve it!

By clicking Send you're confirming that you agree with our Terms and Conditions.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.