Efterlys stories – ett smart sätt att hitta nästa snackis

Som du frågar får du svar sägs det. Och det stämmer. Ju mer specifikt du efterlyser dina stories, desto bättre resultat.

By
Ulrika Nybäck
,
October 19, 2023
Reading time
3
minutes

Svämmar inkorgen över med förslag i stil med: ”Det här bara måste bli en story.” Grattis! Men. Det finns en fara med att överhopas av idéer och förslag. Tänk om det finns guldkorn – rent av diamanter – som du missar? Vår lösning: En super-specifik efterlysning.

Jag och min kollega Fredrik träffar varje vecka kommunikationschefer, marknadsprojektledare och kommunikatörer från vitt skilda verksamheter. Även en och annan vd (som brinner för kommunikation och storytelling) anlitar oss som tankespjärn.

Några få kommer med massor av förslag

Några av våra uppdragsgivare brottas med att idéerna från verksamheten är för få. Andra suckar och säger: ”Jag vet att jag är bortskämd. Men när jag får in så många förslag blir jag stressad. Tänk om jag prioriterar fel?”

Vi tänker så här. Om du skapar din innehållsplan efter önskemål i inkorgen kommer du att missa två saker.

  1. Dina stories, ja allt innehåll, ska först och främst stötta verksamhetens mål och
  2. Innehåll ska vara intressant, relevant och engagerande för de människor (målgrupper) som du vill engagera.

Därför vill vi föreslå följande lösning. Författa ett mejl till de kollegor som har koll på vad som pågår i verksamheten och vilka (intervju)personer som kan kommunicera så det känns.

Förslag på mejl med specifika frågor

Bästa kollega!

Jag vet ju att du har god koll på området (x och y). Nu behöver jag din hjälp att hitta rätt intervjupersoner till höstens texter, filmer, spaningar, guider och porträtt.

Jag söker just nu:

  1. Sju nöjda kunder. Syfte: Kunder som berättar om värdet av att anlita oss brukar leda till ett ökat förtroende och fler affärer. Vilka känner du (kunder, medborgare, studenter) som är mycket nöjda med våra lösningar och tjänster? Vilka skulle gärna bli intervjuade? Du kan med fördel lägga till (ditt Varför): Våra berättelser gör skillnad! Vi kan mäta att våra intervjuer leder till fler leads, mer upplysta medborgare och stoltare medarbetare.
  2. Tre passionerade experter. Som visar att vi är en av de mest kompetenta aktörerna på marknaden. Intervjuer, spaningar och generösa råd från experterna gör att vi kan positionera oss som pålitliga tankeledare. Kanske vill du lägga till: Det senaste året har vi utvecklat flera lösningar som ligger i framkant, även globalt betraktat. Nu är det dags att lyfta fram våra främsta specialister. Varje story är värdefull!
  3. Fem motiverade medarbetare! Syfte: Det är helt avgörande att vi kan attrahera de främsta talangerna. Dessutom kommer dessa berättelser att öka stoltheten hos de egna medarbetarna. Vilka medarbetare med komptens X och Y kan du tipsa om? De behöver kunna slappna av framför en kamera och gilla att synas.
  4. Något oväntat som väcker känslor! Syfte: Få fram oväntade berättelser. Din fråga: Vad har hänt inom ditt område (din region) som sticker ut, gör dig glad eller upprörd? Berätta! Mitt jobb är att se till att vi med strategi, taktik, content marketing, design och storytelling kan bedriva en framgångsrik verksamhet.

That’s all folks.

Det var några av de frågor och efterlysningar som i nästa steg blir engagerande innehåll i form av filmer, spaningar och porträtt. Delar av materialet kan också användas i Online-utbildningar och Onboarding-program. Det kan låta självklart, men att använda material i flera sammanhang glöms ofta bort!

Men en lista ska ju landa på ett udda antal, det vet ju alla som jobbar med innehåll :-) Därför behöver jag din hjälp! Vilka frågor brukar du ställa för att få fram stories som kan bli snackisar? Kommentera (nedan) eller mejla ulrika@wonderwork.se

Share on social media:

Challenge us!

Reflect on all the people you want to engage. Who needs to discover how great you are? Challenge us with one of your communication problems, and we’ll tell you how we would solve it!

By clicking Send you're confirming that you agree with our Terms and Conditions.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.